Smittsom leverbetennelse (HCC) påvist på Østlandet

Smittsom leverbetennelse (HCC) ble nylig påvist hos en hund på Østlandet. NMBU Veterinærhøgskolen og Den Norske Veterinærforening anbefaler derfor en ekstra vaksine for valper.

Forrige uke ble det påvist smittsom leverbetennelse på en ung hund som kom inn til NMBU Veterinærhøgskolen i Oslo. Valpen hadde fulgt standard norsk vaksinasjonsprogram, men ble likevel syk og døde. Det er også mistanke om et annet tilfelle av smittsom leverbetennelse på Østlandet. Også denne hunden er død.

Viruset som gir smittsom betennelse fins trolig blant ville dyr i norsk natur, og gir av og til sykdom hos hund. To enkelttilfeller av smittsom leverbetennelse regnes ikke som et stort utbrudd. NMBU Veterinærhøgskolen og Den Norske Veterinærforening går likevel ut og anbefaler endringer i vaksinasjonsrutinene.

Smittsom leverbetennelse er en av komponentene i den vaksinen som vanligvis gis ved 12 ukers alder (firekomponentvaksine mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste). Anbefalingen er nå at hundene får vaksine mot smittsom leverbetennelse ved 16 ukers alder, i tillegg til den vanlige 12 ukers-vaksinen.

Dersom hunden din er mellom 16 uker og 1 år, bør den vaksineres igjen.

Kilde: NKK

kitten.jpg
Mange katter trenger nye hjem.
Kontakt: Dyrebeskyttelsen eller foreningen for omplassering av dyr.
www.dyrebeskyttelsen.no
www.fod.no